Nainen työskentelee seisten

Työpöydän äärestä pois nouseminen useamman kerran työpäivän mittaan tekee ihmeitä terveydelle. 

© iStock

Energiankulutusta on helppo lisätä myös töissä

Energiankulutuksen kasvattaminen työpäivän aikana ei vaadi ihmetekoja. Katso, millaisilla asioilla on vaikutusta.

torstai 2. maaliskuuta 2017 teksti Maria Jespersen

Useimmat meistä tietävät, että askelien lisääminen tavalliseen työpäivään voi tehdä ihmeitä terveydelle. Samasta syystä töissä kannattaa investoida sähköpöytään, jota voi nostaa ja laskea. Näin osan päivän töistä voi tehdä seisten.

Sillä ei ole itse asiassa paljonkaan väliä, miten pitkiä aikoja kerrallaan seisoo. Tärkeintä on se, että nousee tuolista ylös säännöllisin väliajoin.

Glasgow'n yliopistossa päädyttiin tähän johtopäätökseen, kun tutkittiin sitä, millaisia terveysvaikutuksia seisomaan nousemisella kesken työpäivän on.

Tutkimuksessa seurattiin 10 ylipainoista osallistujaa työpäivän ajan. Ensimmäisenä päivänä osallistujat istuivat koko päivän wc-käyntejä lukuunottamatta. Toisena päivänä he seisoivat ja istuivat 15 minuuttia kerrallaan, ja kolmantena päivänä asentoa vaihdettiin 1,5 minuutin välein.

Tutkimuksessa ilmeni, että osallistujat kuluttivat 76 kilokaloria enemmän toisena päivänä ensimmäiseen verrattuna. Kolmantena päivänä kaloreita kului 71 enemmän kuin toisena päivänä, kun ylösnousuja tuli useampia päivän mittaan.

Johtopäätös ei ole mitenkään yllättävä, koska toisena päivänä asentoa vaihdettiin 32 kertaa ja kolmantena päivänä 320 kertaa.

Ehkä sinua kiinnostaa...