Energiankulutus ylös aamusta alkaen

Päivän energiankulutuksensa saa lähtemään rivakasti käyntiin, kun aloittaa aamunsa oikein.

keskiviikko 16. helmikuuta 2011 teksti KUNTO PLUS

Klo 6.00

Juo iso lasillinen vettä

Heti herättyä kannattaa juoda puoli litraa viileää vettä tyhjään vatsaan. Saksalaisen tutkimuksen mukaan se kiihdyttää aineenvaihduntaa 30 prosentilla tunnin ajaksi. Lisäys vastaa vain noin 25 kilokaloria, joten pelkällä vedenjuomisella ei vielä laihdu. Siitä saa kuitenkin hyvän alun päivän energiankulutukselle.

Klo 6.15

Treenaa rivakasti

Kaloreita palaa sitä enemmän, mitä kiivaammaksi syke kiihtyy kuntoillessa. Kalorien kulutuksen voi tutkimusten mukaan kaksinkertaistaa, kun rauhallisen hölkän sijaan juoksee vauhdikkaan lenkin. Kaloreita palaa roppakaupalla lenkin joka minuuttina, mutta lisähyöty piilee siinä, että kulutus pysyy korkealla muutaman tunnin vielä lenkin jälkeenkin. Silloin elimistös kuluttaa noin 20–30 ylimääräistä kilokaloria. Minuutti rankkaa treeniä polttaa suurin piirtein 12–15 kilokaloria. Intervallitreeni on hyvä vaihtoehto, jos koko lenkkiä ei jaksa juosta täyttä vauhtia. Intervalliharjoittelussa treenin kestäessä tehdään säännöllisin väliajoin lyhyitä jaksoja, joiden aikana otetaan kehosta kaikki irti. Päivän aikana voi myös juosta kaksi lyhyttä lenkkiä yhden pitkän sijaan niin, että heti aamulla käydään pikaisella lenkillä ja iltapäivällä juostaan toinen lyhyehkö lenkki.

Klo 6.45

Ota kylmä suihku

Lenkin jälkeen täytyy käydä suihkussa, ja kulutusta voi kiihdyttää piristävän kylmällä vedellä. Viileä vesi saa elimistön kuluttamaan enemmän energiaa kuin lämmin. Kylmän veden tehoa selvitettiin tutkimuksessa, jossa istuttiin 18-asteisessa vedessä jopa puolitoista tuntia. Tutkimuksessa selvisi, että lepoaineenvaihdunta peräti kolminkertaistui kylmässä vedessä.

Klo 7.00

Syö kunnon aamiainen

Aamiainen on energiankulutuksen kannalta päivän tärkein ateria, sillä sen laiminlyöminen hidastaa aineenvaihduntaa. Aamupalaksi sopii esimerkiksi annos rasvattomaan maitoon keitettyä kaurapuuroa tai kaurahiutaleita rasvattoman maidon kanssa ja ripaus kanelia. Kaneli kuuluu energiankulutusta kiihdyttäviin mausteisiin. Samalla voi nauttia kupillisen kahvia. Myös kofeiini kiihdyttää aineenvaihduntaa.

Nauti vähärasvaisia maitotuotteita

Tutkimusten mukaan kalsium sitoo rasvaa ruolistossa, jolloin rasva ei kerry elimistöön vaan poistuu luonnollista tietä. Vähärasvaiset maitotuotteet ovat erityisen hyödyllisiä, joten ne kannattaa ottaa pysyväksi osaksi ruokavaliota. Rasvaton maito ja vähärasvaiset jogurtit sekä muut maitotuotteet sopivat mainiosti niin aamiaiseksi, välipalaksi kuin iltapalaksikin.

Klo 8.30

Juo vihreää teetä

Hauduta työpaikalla ensi töiksesi kannullinen vihreää teetä ja juo sitä päivän mittaan. Tee tukee tutkimusten mukaan painonhallintaa sekä kiihdyttämällä kulutusta että saamalla kehon suosimaan energianlähteenä rasvaa. Vihreän teen nauttiminen kiihdytti thaimaalaisen tutkimuksen mukaan aineenvaihduntaa 45 kilokalorilla vuorokaudessa. Vaikutus on paljolti kiinni määrästä. Tavallista suurempien kofeiinin nauttiminen kiihdyttää aineenvaihduntaa selvästi. Kofeiini on myös vihreän teen aineenvaihduntaa kiihdyttävän vaikutuksen takana, mutta teessä on kahvista puuttuvia terveellisiä antioksidantteja.

Klo 9.30

Syö terveellinen välipala

Aamupäivän välipalaksi sopii hedelmä tai vaikkapa porkkana ja muutama manteli. Kahden pääaterian ja kahden tai kolmen välipalan syöminen päivän mittaan pitää kulutuksen suurempana kuin saman kalorimäärän syöminen yhdellä tai kahdella aterialla. Jokainen ateria vaikuttaa kehon hormonitasapainoon. Kulutus kasvaa sitä suuremmaksi, mitä useammin hormonitasapaino muuttuu.

...

Haluatko yhteenvedon siitä, kuinka paljon saat kaloreita päivässä? Halusitpa sitten pudottaa painoa tai pysyä ihannepainossasi, Ruokapäiväkirjalla voit seurata syömisiäsi ja kalorien saantiasi.

Kokeile Ruokapäiväkirjaa 5 päivää ilmaiseksi – ja saat yhteenvedon päivittäisestä kalorien saannistasi

Ehkä sinua kiinnostaa...