Energiankulutus korkealla pitkin päivää

Arkiliikunta ja viisaat ruokatottumukset auttavat pitämään energiankulutuksen korkealla.

sunnuntai 22. tammikuuta 2012 teksti KUNTO PLUS

Klo 10.00

Suosi pientä arkiliikuntaa

Energiankulutusta saa kiihdytettyä huimasti aivan tavallisella arkiliikunnnalla, kuten kävelemällä ja tekemällä töitä välillä seisaaltaan istumisen sijaan. Pienistä puroista kasvaa suuri virta, sillä yksittäinen seisomaan nouseminen ei tietenkään kohota kulutusta huippuunsa. Päivän aktiivisten 15–18 tunnin aikana ehtii kuitenkin kertyä monta liikettä, ja päivittäinen kulutus voi nousta jopa 25 prosentilla.

Klo 11.30

Syö proteiinia

Lounaalla on syytä nauttia proteiinia. Eläinproteiinit vaativat aineenvaihdunnalta enemmän työtä kuin mtikään muut ruoka-aineet. Lukemattomissa tutkimuksissa on osoitettu, että elimistö joutuu tekemään proteiinia käsitellessään niin paljon töitä, että jokaista nautittua kymmentä kilokaloria kohti kuluu ruoka sulatellessa kolme. Suosi silti vähärasvaisia vaihtoehtoja, kuten kalkkunaa ja broileria sekä kaloista esimerkiksi ahventa, siikaa ja seitiä. Välillä voi toki nauttia myös rasvaista kalaa. Siinä on enemmän kaloreita, mutta myös paljon sydäntä helliviä rasvahappoja. Aineenvaihdunnan työtaakkaa lisääviä proteiineja saa toki myös vähärasvaisesta punaisesta lihasta, mutta sitä ei pidä ahmia liikaa. Tutkimusten mukaan yli 300 grammaa punaista lihaa viikossa kohottaa syöpäriskiä. Proteiinin sisältämälle energialle saa raivattua tilaa vähentämällä leivän, riisin, pastan ja perunoiden hiilihydraattien nauttimista.

Vältä nopeita hiilihydraatteja

Vältä vaaleaa leivän, riisin, pastan, makeisten ja leivonnaisten käyttöä ja suosi sen sijaan täysjyvää sekä kuitupitoisia hedelmiä ja vihanneksia. Verensokerin säätely toimii tehokkaammin ja elimistö polttaa enemmän rasvaa, kun nopeasti sulavia hiilihydraatteja syödään vähän.

Klo 14.30

Syö taas välipala

Iltapäivän terveelliseksi välipalaksi käy vaikkapa pieni annos maustamatonta jogurttia myslin tai hedelmän kera. Kun syö useita pieniä annoksia pitkin päivää, ei myöskään tule liian täysi olo. Silloin tulee paremmin myös liikuttua. Apua on toki siitäkin, että välipaloilla välttää äkillisen verensokerin romahtamisen, joka uuvuttaa väistämättä.

Syö vadelmia ja vesimelonia

Tietyt ruoka-aineet edistävät energiankulutusta. Esimerkiksi vadelmista ja vesimelonista kannattaa nautiskella, sillä tutkimusten mukaan niissä on entsyymejä, jotka edistävät energiankulutusta.

Klo 17.00

Kasvata lihaksia

Suuret lihakset painavat vaa'assa, mutta sitä ei pidä surra. Päinvastoin voi iloita siitä, että lihasmassa kuluttaa energiaa. Energiaa kuluu enemmän sekä liikkuessa että levossa, sillä lihakset kuluttavat energiaa levossakin. Tutkimusten mukaan ylimääräinen lihaskilo kasvattaa päivittäistä kulutusta noin prosentilla. Niinpä kolme kiloa lisää lihaskudosta kohottaa kulutusta vuoden mittaan suurin piirtein 22 000 kilokalorin verran, mikä riittää kolmen rasvakilon karistamiseen.

Martin Kreutzer

Ehkä sinua kiinnostaa...