Nainen sitoo lenkkitossuja
© iStock

6 yleisintä harhaluuloa laihtumisesta

Laihtumisesta uskotaan kaikenlaista, mutta moni luulo ei pidä paikkaansa. Me kerromme, mihin väitteisiin ei pidä uskoa.

perjantai 10. marraskuuta 2017 teksti Anna Sjøstrøm

1. Paino putoaa, kun lisää liikuntaa

Vähäinen liikunnan lisääminen ei automaattisesti pudota painoa. Liikunta on aina hyväksi, mutta se ei automaattisesti edistä laihtumista. Laihdutus on vähän monimutkaisempi yhtälö.

Myös energiansaantia on rajoitettava ellet lisää liikuntaa todella hurjasti ja pidä energiansaantia entisellään. Laihtuminen onnistuu vasta, kun kuluttaa enemmän kuin syö. Kun yhdistää liikunnan, energiansaannin rajoittamisen ja riittävän unen, kilot alkavat karista. 

2. Mitä enemmän hikoilee, sitä enemmän kuluttaa

Hikoilusta ei voi päätellä paljonko energiaa kuluu. Hikoilu säätelee kehonlämpöä ja jäähdyttää elimistöä. Hikoilu on myös yksilöllistä.

KUNTO PLUSsan terveelliset ja herkulliset reseptit ja parhaat treenivinkit sekä tuoreimmat tiedot terveysrintamalta saat tilaamalla uutiskirjeemme täältä.

3. Vatsarutistuksilla saa litteän vatsan

Valitettavasti täsmätreeni ei täsmälahduta. Vartalon tukilihasten treenaaminen on hyväksi, mutta litteää vatsaa se ei takaa. Lihakset voivat olla teräksenlujat, mutta niiden päällä voi silti olla tuhti rasvakerros.

Monipuolinen treeni ja energiansaannin rajoittaminen ovat toimiva resepti myös vatsanseutuun.

4. Mitä enemmän treenaa, sen parempi

Liikunnan lisääminen on hyväksi, mutta liioitteleminen johtaa vain liikuntavammoihin, jolloin treeni on pakko jättää väliin toipuakseen.

Painonhallintaa edistämään riittää 15 - 20 minuutin treeni päivässä.

4 KUNTO PLUS -lehteä + tekniset Active Fit -talvijuoksuhousut. Juoksuhousut ovat lämmintä ja hengittävää materiaalia, ja turvallisuutta lisäämässä heijastinyksityiskohtia sekä edessä että takana. >> Vain 24,90 €. 

5. Liikunnan harrastaminen on vain nuoria varten

Jotkut ajattelevat, että harrastaminen olisi pitänyt aloittaa jo nuorena, ja että myöhemmin on liian myöhäistä. Tutkitusti myöhemmällä iällä liikunnan aloittaneet kehittyvät erityisen hyvin ja liikuntaa harrastavat elävät pidempään kuin liikuntaa harrastamattomat.

Liikunnan voi aloittaa esimerkiksi KUNTO PLUSsan 5 km:n juoksuohjelmalla tai 15 minuutin kotitreenillä.

6. Laihduttamisen kuuluukin olla vaikeaa

Monen mielestä kaiken terveellisen kuuluu olla pahaa ja hyödyllisen ikävää. Jos rääkkää itseään pitkään, ajaa itsensä vain piippuun, ja muutosinto lopahtaa.

Liian rankka treenaaminen ja liian vähällä ruualla kituuttaminen vievät voimat, ja luovuttamisen riski kasvaa. Tasapainoinen suhde elämänilon ja elämisen laadun ja kurinalaisuuden välillä on paras.

Virkeänä ja terveenä läpi talven

Tahtooko treenimotivaatio hiipua, kun kelit kylmenevät ja päivät lyhenevät? Et ole ainoa. Liikunnan iloa ja motivaatiota voi kuitenkin herätellä monin konstein keskellä pimeintä talveakin. Kokosimme neljä parasta vinkkiämme treeni-innon ylläpitämiseen silloinkin, kun koleus ja pimeys koettelevat liikkujaa.

Voit myös hemmotella itseäsi kauniin naisellisella joogavaatesetillä, johon kuuluvat mukavan joustavat trikoot ja pehmeän tuntuinen ja kaunis joogapusero, jossa on avoin selkämys. Active Fitin tekninen joogavaatesetti istuu hyvin, ja vaatteiden leikkaus takaa liikkumavapauden asanassa kuin asanassa. Nyt saat setin ja 4 numeroa KUNTO PLUS -lehteä yhteishintaan 24,90 €.

Katso tarjous tästä

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...