Nainen seisoo vaa'alla

Aina samat lukemat? Älä mene ainakaan näihin lankoihin.

© iStock

5 romukoppaan joutavaa laihdutusluuloa

Jos tavoitteenasi on karistaa muutama kilo, nämä luulot eivät ole tiedon väärti.

keskiviikko 26. lokakuuta 2016 teksti Inge Eriksen

Painonpudotukseen liittyy jos jonkinlaisia luuloja ja sitkeitä uskomuksia, jotka eivät välttämättä pidä lainkaan paikkaansa. Valitsimme viisi kenties tutuinta näistä vääristä väittämistä.

Luulo 1: Kaikkea rasvaa on vältettävä kaikin keinoin

Rasvan energiatiheys on toki kiistämättä ravintoaineiden huippua, mutta laihduttajakin tarvitsee ruokavalioonsa hyviä, tyydyttymättömiä rasvoja. Sen sijaan tyydyttyneitä, kovia rasvoja sisältäviä ruokia kannattaa nauttia maltilla.

Luulo 2: Illalla ei saa enää syödä

Painonpudotuksessa ei ratkaise, moneltako syödään, vaan se, mitä syödään. Järkevästi koostettu päivällinen ei lihota sen enempää, söi sen sitten viideltä tai vasta iltauutisten aikaan. 

Sen sijaan runsasenergiaiset makeat ja suolaiset herkut voivat ajan mittaan kertyä vyötärölle riippumatta siitä, mihin aikaan päivästä niitä pistellään! 

Luulo 3: Juoksulenkki kuittaa herkuttelun

Liikunta on mainio keino tukea painonpudotusta ja painonhallintaa, mutta valitettavasti sipsipussin kalorit eivät nollaudu seuraavan päivän lenkillä. Liikunnan vaikutusta energiankulutukseen helposti yliarvioidaan, mutta todellisuudessa painonpudotus edellyttää useimmiten myös ruokavaliomuutoksia - esimerkiksi vähemmän sipsejä.

Luulo 4: Hiilarit ovat laihduttajan vihollinen nro 1

Hiilihydraatit ovat tärkeä energianlähde etenkin treenaavan laihduttajan ruokavaliossa. Huomio kannattaa kiinnittää hiilareiden laatuun ja määrään: täysjyvätuotteet kohtuullisina annoksia eivät kaada painonpudotusvenettä.

Luulo 5: Hidas tahti on paras tahti

Rajuille pikakuureille ei kannata toki ryhtyä, mutta reipas alku painonpudotuksessa motivoi tehokkaasti myös jatkamaan uutta terveellisempää elämäntapaa, kun tuloksia alkaa näkyä. Kestävän painonpudotuksen salaisuus on mitoittaa muutokset niin, että ne on helppo omaksua osaksi arkea - tällöin uusia tapoja on myös helpompi pitää yllä.

Lähde: Runner´s World

Ehkä sinua kiinnostaa...