Herne haarukan piikissä

Mitä oikeasti tiedät kaloreista?

© iStock

10 asiaa, joita et ehkä tiennyt kaloreista

Tyhjiä kaloreita, yliarvioituja ja aliarvioituja kaloreita... Kilokalori on sinänsä vain energian mittayksikkö – mutta painonpudottajalle paljon muutakin.

maanantai 16. huhtikuuta 2018 teksti Inge Eriksen

Tiesitkö, että lämpimässä kylvyssä rentoutuminen kuluttaa myös hieman ekstrakaloreita? Tai että arvioit todennäköisesti päivän kalorisaldosi joka tapauksessa pieleen?

1. Mitä ovat tyhjät kalorit?

Tyhjillä kaloreilla ­tarkoitetaan esimerkiksi makeisia tai virvoitusjuomia, joissa on runsaasti energiaa mutta ei vitamiineja, kuitua tai muita hyödyllisiä ravintoaineita. 

2. Kylpemällä voi kuluttaa ekstrakaloreita

Ah, onko mitään ihanampaa kuin lämmin kylpy. Paitsi lämmin kylpy ja tieto siitä, että vedessä lilluteltaessa kuluu myös koko ajan hieman ylimääräisiä kilokaloreita. Pienessä brittitutkimuksessa todettiin, että 40 asteen lämpöisessä kylvyssä voi tulla kuluttaneeksi 140 kcal – jos pysyy kylvyssä tunnin.

3. Kilokaloreita kuluu (vähän) sohvallakin

40-vuotias 75 kiloa painava nainen kuluttaa 1 465 kcal päivässä ihan vain olemalla. Tätä kutsutaan lepo- tai perusaineenvaihdunnaksi. Heti kun pyrstö nousee sohvalta, energiankulutus kiihtyy.

4. Mutta enhän minä edes syö paljon mitään!

Tutkimukset ovat paljastaneet sen toistuvasti: harva on oikeasti kartalla siitä, paljonko kilokaloreita tulee pistäneeksi poskeensa päivittäin. Tutkijoiden mukaan päivittäinen energian saanti arvioidaan helposti jopa noin 30 prosenttia alakanttiin. Samalla saatetaan yliarvioida liikkumiseen kulunut energia.

5. Kännykkäsovellus kalorivahtina

Päivittäisen energian saannin seuraaminen käy kätevästi mobiilisovelluksella. Kokeile KUNTO PLUSsan Fooddiary-ruokapäiväkirjasovellusta ilmaiseksi.

6. Kuluta syömällä – liian hyvää ollakseen totta?

Kulutusta lisäävät kilokalorit kuulostavat huuhaalta ja jo liian hyvältä ollakseen totta. Voiko muka olla ruokia, joissa on niin vähän energiaa, että niiden syöminen ja sulattaminen kuluttaa enemmän kuin mitä niistä saadaan? Voimakkaat chilit voidaan hyvällä tahdolla laskea tällaisiksi, sillä ne vauhdittavat elimistön lämmöntuotantoa. Vaikutus on kuitenkin lyhytaikainen, ja miinusta kertyy enintään 25–50 kcal tulista ateriaa kohden. Monet vihreät kasvikset, kuten kurkku, lehtiselleri ja pinaatti, ovat niin kevyitä, että ne eivät juuri lisää energiansaantia.

7. Energiasisältö ruokalistalla havahduttaa

Jos aterioiden energiasisältö on näkyvissä, listalta tulee tilattua vähemmän, kertoo Tanskan syöpäyhdistyksen tutkimusraportti.

8. Paljonko energiaa tarvitsen?

Päivittäinen energiantarve vaihtelee sukupuolen, iän ja fyysisen aktiivisuuden mukaan. Kokeile KUNTO PLUSsan energiantarvelaskuria, joka kertoo, paljonko juuri sinä kulutat –ja tarvitset – energiaa päivässä.

9. Huonosti nukutun yön hinta: 385 kcal.

Kun uni on jäänyt vähiin, tulee syöneeksi noin 385 kcal:n edestä enemmän. Brittitutkimuksessa verrattiin osallistujien energiansaantia päivinä, jolloin nämä olivat nukkuneet edellisyönä 5,5 tuntia ja päivinä, joita edelsivät vähintään 7 tunnin unet.

10. Stressi hidastaa energiankulutusta 

Aivan kuin stressi ei jo sinänsä olisi riittävän stressaavaa, se voi kaiken muun pahan lisäksi kerryttää kiloja. Yhdysvaltalaistutkimuksessa naisten todettiin kuluttavan vähemmän energiaa jopa 24 tunnin ajan stressiä koettuaan. Kuluttamatta jäi noin 104 kcal, mistä kertyy jo kohtalainen ylijäämä jos stressi jatkuu pitkään.

Saavuta tavoitteesi vuonna 2018!

Ehkä sinua kiinnostaa...

Kuinka usein syöt lihaa?


KUNTO PLUS suosittelee