Vesi vanhin voitehista!

Vesilasi ja vesipullo
Työssäni personal trainerina törmään usein toistuviin kuntoilijoiden kompastuskiviin, joista kirjoitan artikkelisarjan tähän blogiin. Tässä ensimmäisessä osassa käsitellään vettä ja sen vaikutuksista elimistöön. Hyvin moni juo aivan liian vähän vettä, osa tuskin lainkaan. Vesi on ihmiselle välttämätöntä eikä sen tärkeydestä toitoteta turhaan.

Mihin vettä tarvitaan?

Vesi on elintärkeää, ilman sitä ihminen ei pysy hengissä muutamaa päivää pidempää. Tämä riittää varmasti vakuuttamaan veden tärkeydestä, mutta paneudutaan asiaan vähän syvemmin.

Elimistö tarvitsee vettä mm. seuraaviin tehtäviin:

  • kehon lämpötilan säätelyyn
  • kudoksien suojaamiseen
  • voiteluaineena esim. nivelissä ja ruoansulatuskanavassa
  • solujen kimmoisuuteen
  • aineenvaihdunnan ylläpitoon ja ravinnon hyödyntämiseen
  • monien vitamiinien imeytymiseen
  • elimistön kuona-aineiden ja taudinaiheuttajien poistamiseen
  • hapen ja ravintoaineiden kuljetukseen
  • maksan ja munuaisten toimintaan.

 Keho luovuttaa vettä

Urheillessa ihmisen energia-aineenvaihdunta kiihtyy, minkä sivutuotteena muodostuu lämpöä. Lämmöstä on päästävä eroon sillä elimistön proteiinit toimivat ainoastaan tietyllä lämpöalueella. Tämän lisäksi lämpötilan nousu heikentää elimistön toimintakykyä merkittävästi. Elimistö pyrkii pääsemään liiallisesta lämmöstä eroon hikoilemalla. Hikoilu viilentää kehoa koska hien haihtuminen pois iholta kuljettaa lämpöä pois kehosta. Säännöllisesti hikiliikuntaa harrastavalle veden juominen on sen vuoksi erityisen tärkeää.

Elimistö menettää jatkuvasti nestettä, ei pelkästään hikoilun myötä, vaan myös levossa ollessaan mm. ihon ja hengitysilman kautta.

Elimistöstä poistuvan veden määrä on yksilöllinen. Tähän vaikuttavat mm. seuraavat tekijät:

  • perimä (taipumus hikoiluun)
  • liikunnan rasituksen taso ja kesto
  • kehon paino – mitä painavampi ihminen, sitä enemmän nestettä poistuu
  • olosuhteet – esim. ilman lämpötila ja kosteus
  • vaatetus ja varustus

Kuinka paljon vettä tulisi nauttia vuorokaudessa?

Koska nesteen poistuminen on yksilöllistä, ei voida antaa tarkkaa litramääräistä ohjetta siitä, kuinka paljon vettä tulisi nauttia päivittäin. Suuntaa antavia suosituksia kuitenkin on. Tavallisesti miehillä riittää n. 3,5 l päivässä ja naisilla 2,5 litraa päivässä. Osa vedestä saadaan tietysti ravinnon mukana, joten juotavan veden määräksi on minimissään noin 1,5 litraa päivässä. Määrää on kuitenkin lisättävä huomattavasti jos harrastaa hikiliikuntaa tai on kuuma.

Nestevaje haittaa urheilijan suorituskykyä. Nestevajeesta seuraa nopeampi uupuminen ja voimatason lasku. Tästä syystä urheilijan kannattaakin aloittaa nesteen tankkaaminen jo hieman ennen harjoituksen alkua, korjata nestehukkaa harjoituksen aikana sekä jatkaa nestetankkausta harjoituksen jälkeen palautumista varten. Näin toimien ollaan taas hyvässä iskussa ennen seuraavaa treeniä!

Riittävää veden saantia voi seurata itse muutamilla yksinkertaisilla mittareilla:

  • Virtsan väri ja määrä – jos virtsa on kovin tummaa ja sitä määrä on niukkaa, on syytä epäillä nestevajetta
  • Aamupaino tulisi normaaliolosuhteissa pysyä melko samana. Jos painoon tulee yhtäkkinen muutaman kilon lasku, elimistö on luultavasti menettänyt lyhyessä ajassa runsaasti nestettä
  • Kuiva suu ja päänsärky kielivät usein nestevajauksesta
  • Janon tunne.

Älä kuitenkaan säätele veden juontia pelkän janon tunteen perusteella. Sanonta ”Pitää juoda ennen kun tulee jano” pitää paikkansa. Pyri siis juomaan päivän aikana pieniä määriä pitkin päivää jotta missään vaiheessa ei tule jano.

Jos et ole tottunut juomaan vettä säännöllisesti päivää, se voi aluksi tuntua hankalalta. Kuulen usein asiakkailtani, että ”en vaan muista juoda”. Kun muutaman viikon jaksaa ja muistaa panostaa asiaan, siitä tulee tapa eikä sen jälkeen tarvitse enää sen kummemmin ajatella asiaa. Nykyään on jopa älypuhelinsovelluksia, jotka muistuttavat tasaisin väliajoin veden juomisesta, ja pystyt pitämään myös päiväkirjaa juomastasi veden määrästä. Kaikki keinot ovat sallittuja!

Päätän oman ”saarnani” veden juonnin tärkeydestä tähän. Haluaisin kuitenkin vielä kehottaa: hörppää kunnon kulaus raikasta vettä ennen kun siirryt seuraavaan asiaan! ;)

 - Karoliina -

www.fitnessasenteella.fi/susanna-caroliina

@susannacaroliina

PS Jos sinulla jäi jotakin kysyttävää tästä aiheesta tai haluaisit esittää toiveita seuraaviin aiheisiin niin jätä rohkeasti viestiä kommenttikenttään tai lähetä minulle sähköpostia osoitteeseen karoliina.maihikoski(at)gmail.com.

Karoliinan kokonaisvaltainen blogi

Karoliina bloggaa liikunnasta, hyvinvoinnista, ravitsemuksesta ja terveydestä.

Ehkä sinua kiinnostaa...